Kolka podczas biegania. Co z tym zrobić?

 

Krótko zwięźle i na temat, zatem jak biegać i nie przestać. Zatrzymywanie się po drodze, by złapać kilka wdechów, aby uspokoić podbrzusze. Wszystko to, co może mieć wpływ na twoje początki w joggingu. Co robić by nie uprzykrzyć sobie treningu?
Dzisiaj temat: kolka. Już wyjaśniam. Zerknij poniżej. 

Na kolkę może mieć wpływ kilka czynników, zobacz może dotyczą ciebie: 

  • jedzenie przed treningiem
  • rodzaj posiłku
  • picie przed treningiem
  • sposób oddychania
  • tempo biegania

Po kolei.

JEDZENIE PRZED TRENINGIEM
Jeśli zamierzasz pokonywać pierwsze dystanse, posiłki bezpośrednio przed wyjściem to nienajlepszy pomysł. Znając swój organizm wiesz czy potrzebujesz 30 minut czy godzinę aby móc poddać się wysiłkom i treningom po jedzeniu. Jeśli tego nie wiesz, bo akurat rozpoczynasz przygodę to polecam poczekać minimum 60 minut po posiłku aby treść pokarmowa nie przeszkadzała podczas podskoków i szybkich kroków. 

RODZAJ POSIŁKU
Posiłek przed treningiem to każdy, który zawiera białka/tłuszcze/węglowodany (omawiamy sytuację rozpoczęcia kariery biegacza) zatem każdy obiad, kanapki z szynką i owsianki na mleku powinny sprawdzić się jako starter przed wyczynami. 
Pisząc obiad mam na myśli np.: 
  1. kasza z kurczakiem i warzywami (przykładowe danie), 
  2. krem z dyni z dodatkiem ryżu (przykładowe danie),
  3. pieczony schab z ryżem (przykładowe danie), 
  4. zapiekanka z ziemniaków (przykładowe danie
  5. albo pesto z makaronem (przykładowe danie). 
PICIE PRZED TRENINGIEM
Tu najbardziej uwagę zwróciłabym na to, żeby pić, dużo pić wody w ciągu dnia. Oczywiście nie bezpośrednio przed wyjściem. Cały czas mając na uwadze początki z bieganiem. Herbata, kawa, soki raczej się nie wliczają. Piszę raczej, bo wraz ze stażem może wzrosnąć wykorzystanie tych ostatnich w bilansie energetycznym. O tym, być może innym razem. Zatem raz jeszcze przypominam woda, czy chcecie gazowaną czy nie, już nie wnikam. Co komu w duszy gra. 

SPOSÓB ODDYCHANIA
Wdech i wydech. Dwa słowa, o którch musisz pamiętać. Niby takie prozaiczne, a jednak! Spokojnie oddychaj. Pełną piersią, ogrzewaj i oczyszczaj powietrze i wydychaj. Z czasem zauważysz, na ile kroków masz wdech, na ile wydech. Rytm powstający podczas tej czynności wprawi cię w jednostajny ruch i tempo. To pozwoli ci osiągnąć więcej! Działaj! 

TEMPO BIEGANIA
Jeśli łapie cię kolka podczas treningu i nie jest to żaden z powyższych punktów, to należy zwolnić. Za szybkie tempo. Zwolnij na chwilę. Jedni preferują całkowite zatrzymanie się i głębokie oddychanie, inni zwalniają ale nadal biegnąc tyle, że dużo wolniej. Znajdź scenariusz dla siebie. 
Wsłuchaj się w swój organizm. Jeśli rozważasz przestudiowanie tematu biegania od podstaw, możesz poczytać na początek wpis, który powstał właśnie na ten temat. 

Pamiętaj, każdy od czegoś zaczyna! 

Powodzenia!






Komentarze

  1. Bardzo pomocny post. Właśnie ostatnio mój synuś mnie pytał czemu łapie go kolka podczas biegania no to podesłałam mu linka 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Jestem pewna, że znajdzie tu odpowiedź.
      Pozdrawiam was!

      Usuń
  2. Bardzo pomocny post. Właśnie ostatnio mój synuś mnie pytał czemu łapie go kolka podczas biegania no to podesłałam mu linka 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Super! Często mnie łapała kolka i po tym wpisie wydaje mi się że przez to że jadłem sporo przed biegiem i dlatego nie tępo a ten posiłek sprawiał że mnie łapała kolka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo możliwe. Modyfikacja, obserwacja, i biegasz dalej. W dodatku z większą przyjemnością. :)

      Usuń
  4. Dzięki, na pewno spróbuję :) Też mnie zawsze łapała kolka przy bieganiu :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jeśli już mi się zdarzy to biegnę dalej. Zazwyczaj po chwili samo przechodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko jest kwestią wprawy i odcinka na jakim kolka dokuczy. Mnie też się zdarzało :P

      Usuń
  6. Dokładnie mam tak samo jak powyżej. Z reguły zdarza się to jak biegnę krótko po jedzeniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czynniki bywają różne, a efekt ten sam. Dbaj o siebie Maja i nie daj się kolce.

      Usuń
  7. Ciekawy artykuł i fajne przepisy dodałaś, pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja lubię bardzo biegać ,ale mam niestety problem z oddychaniem przez zatoki :( eh
    PS Musze koniecznie przetestować te przepisiki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja właśnie się domyśliłam, bo jak wypije za dużo przed bieganiem to bardzo szybko mnie kolka chwyta i dlatego. Teraz staram się to ograniczyć i jest zdecydowanie lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  10. Też tak często z przyszłą żonką mieliśmy że nas kolka chwytała po bardzo szybkim czasie. Właśnie warto zadbać przed treningiem o dobrą kondycje żołądka i będzie dobrze

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetne rady, wypróbuje z chęcią bo mam podobny problem :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.