Oblicza diety redukcyjnej - cz.1

1) Spadek metabolizmu.

Ilekroć sprawdzam przepisy na diety odchudzające (aby podążać za tym, co stosują pacjenci), co rusz pojawiają się nowe nazwy i sposoby, idealne na rozwiązanie problemu nadwagi czy otyłości.Najlepiej "sprzedają się"1 dniowe diety oczyszczania organizmu (?), 1 tygodniowe cykle z suplementami, albo miesięczne kuracje monotematyczne, jak dieta marchewkowa, dieta białkowa etc.

Ważne jest aby uświadomić sobie,że aby schudnąć, trzeba jeść.


I tak wszystkie diety monotematyczne po jakimś czasie nam się znudzą, a te z wykluczeniem jakiegoś składnika pozbawią nas ważnych witamin, makroelementów.

Podstawą spalania kalorii w organizmie jest  przemiana materii, co istotne podstawowa przemiana materii, która uzależniona jest od kilku składowych, m.in.diety.

Składniki pokarmowe dostarczone z diety poddane są różnym reakcjom w organizmie, które z kolei potrzebują energii i zwiększonego metabolizmu.
Białko w diecie zwiększa przemianę materii o 25%, węglowodany o ok.6%, zaś tłuszcze 5-10%.

Planując dietę należy pamiętać,że największe tempo przemiany materii jest w godzinach rannych, dlatego dobrze jest skonsumować 80-90% swojego dziennego zapotrzebowania do (późniejszych) godzin popołudniowych.

Na przemianę materii wpływają również hormony. 
Najsilniej: testosteron, hormon wzrostu, hormony tarczycy oraz noradrenalina. U osób mających problemy z kontrolą wagi, zaleca się wizytę u endokrynologa, ponieważ pojawia się u nich czasem niedoczynność tarczycy, objawiająca się nadmiernym magazynowaniem tkanki tłuszczowej oraz zanikami mięśni.
Z kolei hormony testosteron i hormon wzrostu wydzielane są najintensywniej po treningu. Dzieje się tak podczas wysiłku oporowego (siłowego) oraz wysiłku aerobowego. Ważne jednak jest to, aby wysiłek aerobowy trwał min.20-30 min. na poziomie średniointensywnym.

I jeszcze odpoczynek.
Gdy organizm jest przepracowany i niewypoczęty wzmaga się wydzielanie kortyzolu czyli hormonu stresu. jest on odpowiedzialny za spowolnienie przemiany materii, zwiększenie rozkładu białek mięśniowych i ułatwia magazynowanie tłuszczu.Co ważne wydzielanie kortyzolu skutecznie hamują produkty węglowodanowe, dlatego łatwiej się wtedy skusić na słodycze.Oczywiście łagodzenie napięć emocjonalnych łakociami okaże się zgubne, w efekcie przybędzie nam nadmiernych kilogramów i centymetrów.

W celu właściwej regeneracji można zastosować ćwiczenia relaksacyjne, w ciszy lub przy spokojnej muzyce. Może to być medytacja.

4 komentarze:

  1. No, to już jakaś makabra z tymi monotematycznymi dietami. Pewnie, że trzeba jeść by schudnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślałam,że taki rodzaj diet monotematycznych dość obszernie został skomentowany przez prasę, i może media. Jednak z doświadczenia wiem, że jeszcze nie wszyscy o tym wiedzą, stąd taki apel w tym poście, zwłaszcza do osób potrzebujących diety redukcyjnej-pełnowartościowej,że aby schudnąć trzeba jeść.

      Usuń
  2. Zgadzam się w 100% z tym, że diety o tych wszystkich śmiesznych nazwach typu: jabłkowa, kapuściana, płaskiego brzucha, zgrabnych łydek itp. są złe, jednak przez długi czas były bardzo reklamowane w mediach i przez "gwiazdy", co spowodowało, że ludzie nie mający pojęcia o zdrowym odchudzaniu zaczęli w nie wierzyć :( bardzo ciężko jest uświadomić laikowi, jak bardzo w diecie redukcyjnej ważne jest to aby jeść - oczywiście jeść odpowiednie produkty. Już nasza w tym rola (dietetyków), aby szerzyć w społeczeństwie poprawną wiedzę na temat zdrowego żywienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za Twoją opinię Kasiu.

      Usuń

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.