Mini słowniczek - Twoje początki w fit karierze


Jest motywacyjny kop. Czytasz, planujesz i mówisz sobie,że teraz to już nie ma zmiłuj! Będzie cardio, będzie siłka, będzie basen. O matko, lato coraz bliżej. O i czysta micha?! Slow down! Zanim wejdziesz na ścieżkę zdrowia pobiegnij po ściągę. 


Jak już wiesz w drodze po lepszą wersję siebie będziesz potrzebować: diety, aktywności fizycznej i zdrowego rozsądku. Jeśli to już wiesz i zaczynasz stosować to świetnie! Jeśli zrobiłeś swój pierwszy raz na siłowni tak, jak tutaj to idź dalej! Zapoznaj się z najczęściej stosowanymi słowami, które mogą być dla ciebie zagadką.

CARDIO

Ćwiczenia określane na przemian z aerobami. I niby w czym jest problem? A no w tym,że cardio to ćwiczenia angażujące mniejszą ilość mięśni, poświęcasz im mniej czasu (15-30 minut) i co najważniejsze, poziom wysiłku utrzymuje się na 60-70% Hr max (Twojego maksymalnego tętna). Cardio nie poprawi ci wydolności. Przykładem takich zajęć są: spacer, marsz, trucht.

Jak wyliczyć swoje HR max? (najczęściej stosowany wzór)


HR max = 220 - wiek 

AEROBY 

Ćwiczenia tlenowe, najczęściej angażujące wszystkie partie mięśni. Sesja trwa dłużej, jej minimum zaczyna się od 40 minut, a poziom HR max utrzymuje na poziomie 60-65%.
Przykładem takich ćwiczeń są: bieganie, pływanie, skakanka, zumba i tabata (ostatnie dwie dla bardziej zaawansowanych)

CZYSTA MICHA

Czym właściwie jest i czy z niej skorzystasz? Właściwie uważam,że każdy z was tego spróbował albo za chwilę doświadczy. W pierwszej kolejności odstawiasz żywność typu fast-food. Tego chyba nie trzeba tłumaczyć. Następnie ograniczasz, eliminujesz cukier i sól dodawaną do potraw. Stosujesz oczywiście inne zamienniki, o których już pisałam m.in.: tutaj. Rezygnujesz z kolorowych napojów typu energetyki, cola, a nawet soki owocowe do kupienia w sklepach. To właściwie początek. Zaawansowanie pozwoli ci na unikanie przetworzonych potraw, a na etapie redukcji i rzeźby zadbasz o to, aby w diecie nie pojawiały się nawet sosy do makaronów, polewy do naleśników etc. Jednak to już osobny temat, który można odnieść do osób, które zajmują się sportem sylwetkowym a nie np.: odchudzaniem.

Mam nadzieję,że jesteś teraz bogatsza/-y w nowe słownictwo. I niech nic, ani nikt cię nie zaskoczy. :)

23 komentarze:

  1. Bardzo przydatne informacje dla początkujących.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, motywujący i konkretny wpis, nie tylko dla osób początkujących! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Pigułka wiedzy. Dla każdego się coś znajdzie! :)

      Usuń
  3. Lubię tego typu motywacyjne artykuły, z których można wyciągnąć samą przydatną wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, wspaniale!
      Tekst motywujący to także to, po co chciałabym abyście tu zaglądali. Każdy czasem potrzebuje wsparcia.
      Dobrze, że tu zajrzałaś. Dziękuję za twoje słowo.

      Usuń
  4. Czekam na więcej, zamierzam wziąć się za siebie bo mam siedzącą pracę i nie wpływa to dobrze na moją kondycję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc trzeba coś na blogu przygotować! Na każdą pracę przypada aktywność niosąca za sobą korzyści.
      Czy jest coś, co konkretnie cię interesuje?

      Usuń
  5. Bardzo fajny artykuł napisałaś. Dla początkujących jak ja te informacje pozwalają lepiej zacząć. Mam nadzieję że to nie będzie ostatni taki wpis, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julia,
      cieszy mnie to, że znalazłaś coś dla siebie. :)
      Jeśli masz jakieś zapytania lub pomysły możesz do mnie napisać. Odpowiem najszybciej jak to możliwe.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Artykuł bardzo przydatny szczególnie dla mnie bo akurat zaczynam swoją przygodę z ćwiczeniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki właśnie miał być. Trzymam kciuki, ślę pozdrowienia.

      Usuń
  7. Bardzo fajny i praktyczny wpis. Przydadzą się podstawowe informacje dla osób początkujących w byciu fit. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z czystą michą jest najtrudniej. Odstawienie fast-foodów jest trudne, przynajmniej dla mnie. Fajny wpis, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, czysta micha często kuleje. Jednak jak już przejdzie się na "jasną stronę", to już tylko z górki. :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Nie wiem jak szybkie żarcie może być problemem w odstawieniu. Wystarczy odrobina silnej woli, przestawienie się. Krótko ujęłaś podstawy w artykule, lubię takie formy, będę częściej tu zaglądać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Silna wola...u jednych silna, u innych nieco słabsza, czasem to zwyczajnie uzależnienie.

      Usuń
  10. A no może być problemem, to dość smaczne jedzenie dlatego niektórzy będą mieli problem z jego odstawieniem. Wiem po sobie że to może być problemem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak coś smakuje to dlaczego to odstawiać? A jak nam szkodzi to czy nie można jakoś inaczej zadziałać? To najczęstsze wątpliwości podczas redukcji, ćwiczeń i "dietowania". Ten ostatni wątek niestety z fast-foodami niewiele ma wspólnego.
      Kamilko, trzymam za ciebie kciuki!

      Usuń
  11. To tak samo jak z rzucaniem palenia, jednym przychodzi łatwo, innym bardzo trudno. Zdrowe jedzenie jest równie dobre co śmieciowe, także twój argument ma się nijak do tematu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy wybiera to, co mu smakuje. Niewielu decyduje się na to, co im nie zaszkodzi.

      Usuń
  12. Cześć, fajnie ujęłaś te kwestie w kilku słowach. Mogłabyś w następnym wpisie podać przykładowy plan treningowy? :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.