Mini słowniczek - Twoje początki w fit karierze


Jest motywacyjny kop. Czytasz, planujesz i mówisz sobie,że teraz to już nie ma zmiłuj! Będzie cardio, będzie siłka, będzie basen. O matko, lato coraz bliżej. O i czysta micha?! Slow down! Zanim wejdziesz na ścieżkę zdrowia pobiegnij po ściągę. 


Jak już wiesz w drodze po lepszą wersję siebie będziesz potrzebować: diety, aktywności fizycznej i zdrowego rozsądku. Jeśli to już wiesz i zaczynasz stosować to świetnie! Jeśli zrobiłeś swój pierwszy raz na siłowni tak, jak tutaj to idź dalej! Zapoznaj się z najczęściej stosowanymi słowami, które mogą być dla ciebie zagadką.

CARDIO

Ćwiczenia określane na przemian z aerobami. I niby w czym jest problem? A no w tym,że cardio to ćwiczenia angażujące mniejszą ilość mięśni, poświęcasz im mniej czasu (15-30 minut) i co najważniejsze, poziom wysiłku utrzymuje się na 60-70% Hr max (Twojego maksymalnego tętna). Cardio nie poprawi ci wydolności. Przykładem takich zajęć są: spacer, marsz, trucht.

Jak wyliczyć swoje HR max? (najczęściej stosowany wzór)


HR max = 220 - wiek 

AEROBY 

Ćwiczenia tlenowe, najczęściej angażujące wszystkie partie mięśni. Sesja trwa dłużej, jej minimum zaczyna się od 40 minut, a poziom HR max utrzymuje na poziomie 60-65%.
Przykładem takich ćwiczeń są: bieganie, pływanie, skakanka, zumba i tabata (ostatnie dwie dla bardziej zaawansowanych)

CZYSTA MICHA

Czym właściwie jest i czy z niej skorzystasz? Właściwie uważam,że każdy z was tego spróbował albo za chwilę doświadczy. W pierwszej kolejności odstawiasz żywność typu fast-food. Tego chyba nie trzeba tłumaczyć. Następnie ograniczasz, eliminujesz cukier i sól dodawaną do potraw. Stosujesz oczywiście inne zamienniki, o których już pisałam m.in.: tutaj. Rezygnujesz z kolorowych napojów typu energetyki, cola, a nawet soki owocowe do kupienia w sklepach. To właściwie początek. Zaawansowanie pozwoli ci na unikanie przetworzonych potraw, a na etapie redukcji i rzeźby zadbasz o to, aby w diecie nie pojawiały się nawet sosy do makaronów, polewy do naleśników etc. Jednak to już osobny temat, który można odnieść do osób, które zajmują się sportem sylwetkowym a nie np.: odchudzaniem.

Mam nadzieję,że jesteś teraz bogatsza/-y w nowe słownictwo. I niech nic, ani nikt cię nie zaskoczy. :)

59 komentarzy:

  1. Bardzo przydatne informacje dla początkujących.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, motywujący i konkretny wpis, nie tylko dla osób początkujących! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Pigułka wiedzy. Dla każdego się coś znajdzie! :)

      Usuń
  3. Lubię tego typu motywacyjne artykuły, z których można wyciągnąć samą przydatną wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, wspaniale!
      Tekst motywujący to także to, po co chciałabym abyście tu zaglądali. Każdy czasem potrzebuje wsparcia.
      Dobrze, że tu zajrzałaś. Dziękuję za twoje słowo.

      Usuń
  4. Czekam na więcej, zamierzam wziąć się za siebie bo mam siedzącą pracę i nie wpływa to dobrze na moją kondycję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A więc trzeba coś na blogu przygotować! Na każdą pracę przypada aktywność niosąca za sobą korzyści.
      Czy jest coś, co konkretnie cię interesuje?

      Usuń
  5. Bardzo fajny artykuł napisałaś. Dla początkujących jak ja te informacje pozwalają lepiej zacząć. Mam nadzieję że to nie będzie ostatni taki wpis, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julia,
      cieszy mnie to, że znalazłaś coś dla siebie. :)
      Jeśli masz jakieś zapytania lub pomysły możesz do mnie napisać. Odpowiem najszybciej jak to możliwe.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  6. Artykuł bardzo przydatny szczególnie dla mnie bo akurat zaczynam swoją przygodę z ćwiczeniami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki właśnie miał być. Trzymam kciuki, ślę pozdrowienia.

      Usuń
  7. Bardzo fajny i praktyczny wpis. Przydadzą się podstawowe informacje dla osób początkujących w byciu fit. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z czystą michą jest najtrudniej. Odstawienie fast-foodów jest trudne, przynajmniej dla mnie. Fajny wpis, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, czysta micha często kuleje. Jednak jak już przejdzie się na "jasną stronę", to już tylko z górki. :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Nie wiem jak szybkie żarcie może być problemem w odstawieniu. Wystarczy odrobina silnej woli, przestawienie się. Krótko ujęłaś podstawy w artykule, lubię takie formy, będę częściej tu zaglądać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Silna wola...u jednych silna, u innych nieco słabsza, czasem to zwyczajnie uzależnienie.

      Usuń
  10. A no może być problemem, to dość smaczne jedzenie dlatego niektórzy będą mieli problem z jego odstawieniem. Wiem po sobie że to może być problemem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak coś smakuje to dlaczego to odstawiać? A jak nam szkodzi to czy nie można jakoś inaczej zadziałać? To najczęstsze wątpliwości podczas redukcji, ćwiczeń i "dietowania". Ten ostatni wątek niestety z fast-foodami niewiele ma wspólnego.
      Kamilko, trzymam za ciebie kciuki!

      Usuń
  11. To tak samo jak z rzucaniem palenia, jednym przychodzi łatwo, innym bardzo trudno. Zdrowe jedzenie jest równie dobre co śmieciowe, także twój argument ma się nijak do tematu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy wybiera to, co mu smakuje. Niewielu decyduje się na to, co im nie zaszkodzi.

      Usuń
  12. Cześć, fajnie ujęłaś te kwestie w kilku słowach. Mogłabyś w następnym wpisie podać przykładowy plan treningowy? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzena, dziękuję.
      Wpis o planie treningowym? Jeśli tylko czytelnicy są tym zainteresowani, to na pewno niedługo coś w tej tematyce się pojawi.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  13. Dobrze rozłożone cardio może przynieść lepsze efekty niż areoby, tak było w moim przypadku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zawsze, każda walka o lepszą wersję siebie zależy od kilku zmiennych (wiek, płeć, dieta, cel etc.).
      Najważniejsze, to znaleźć tą odpowiednią drogę dla siebie!
      Pozdrowienia!

      Usuń
  14. Największy problem sprawia mi odstawienie cukru i soli. Wydaje się to takie proste, a wcale nie jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julia!
      O pomocach w odstawieniu soli pisałam już post, zajrzyj na bloga. Może będzie to dla ciebie pomocne.
      Powodzenia!

      Usuń
  15. Chciałabym mieć takie problemy z odstawieniem jedzenia czy innych rzeczy :D U mnie lenistwo bierze górę i najtrudniej w ogóle zacząć ćwiczyć :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalia ale jak zaczniesz, to potem już tylko z górki! Trzymam kciuki!

      Usuń
  16. Zacząć być fit wcale nie jest tak łatwo moim zdaniem. To nie tylko te rzeczy o których napisałaś ale i wiele więcej. Niektóre nasze nawyki czy zwyczaje trzeba zupełnie wyrzucić, takie wyrzeczenia są najtrudniejsze do pokonania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy z nas jest inny. Ale każdy, aby coś zmienić powinien wyjść poza strefę komfortu.

      Usuń
  17. Motywujesz wiele osób do działania, czekam z niecierpliwością na kolejne artykuły poruszające te zagadnienia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz. Tematy wpisów pojawiają także w odpowiedzi na zapytania czytelników. Jeśli jest coś, co cię interesuje napisz, chętnie rozwinę temat.

      Usuń
  18. A co dalej jeśli początki są już za mną? Co robić dalej, jak to rozwinąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzena napisz do mnie maila. Chętnie pomogę, podpowiem.
      Do usłyszenia!

      Usuń
  19. Trudno jest być fit początki też czasami bywają przewrotne i trudne ja walcze już drugi tydzień ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ania! Być może trudno ale jaka dzika satysfakcja kiedy osiągniesz to, co zależy tylko od ciebie! Zgodzisz się ze mną?
      Powodzenia!

      Usuń
  20. Super poradnik ! też zaczynam sie zdrowo odżywiać i dorzuce sobie jakieś ćwiczenia + cardio zobaczymy co będzie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, czekam wraz z tobą na efekty. Być może podzielisz się wiadomością o sukcesach.
      Do usłyszenia!

      Usuń
  21. Muszę zacząć działać, coś zmienić w swoim wyglądzie bo czuje się okropnie. Zacznę od takich podstaw o których piszesz, jakoś trzeba zacząć ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Super, motywujący i konkretny wpis, nie tylko dla osób początkujących, przecież każdy na dosłownie każdym etapie potrzebuje wsparcia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sposób się nie zgodzić.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  23. Bardzo fajne poradniki ja z żoną teraz zaczynamy przygodę i mamy zamiar schudnąć parę kg. Warto się dobrze doinformować przed treningiem jak on ma przebiegać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem trzymam za was kciuki.
      Wszystkiego dobrego!

      Usuń
  24. Wpis bardzo motywujący, od paru dni zaczęłam zmieniać siebie na lepsze, ale jak już potrzebuje troche motywacji a twoj post fajnie mi pomógł, pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko cieszę się, że znalazłaś tutaj coś dla siebie.
      Ściskam!

      Usuń
  25. Super, dużo ciekawych i przydatnych informacji dla mnie jestem początkująca trzeba wziąć się za siebie i zrzucić parę kg. Na pewno skorzystam z tej wiedzy, pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. Jeśli wiedza się przydała, to nic tylko pisać dalej. :)
      Powodzenia Beato!

      Usuń
  26. Post mi się bardzo spodobał, fajnie że opisałaś te podstawowe słówka bo początkujący nie wiedzą co one oznaczają a są bardzo ważne szczególnie określenie czysta micha :D

    OdpowiedzUsuń
  27. pierwszy raz słysze takie określenia, bardzo dziękuje przydało się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że treści na blogu wniosły coś nowego dla ciebie Marysiu!

      Usuń
  28. Nie myślałaś o tym żeby być kimś w rodzaju trenera i motywatora ? Wydaje mi się że byłabyś świetna w tej roli :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Cardio jest najbardziej wymagające, dla mnie przynajmniej. Ale zauważyłam że daje niezłe efekty, mam nadzieję zmienić swój wygląd o 180 stopni do przyszłego lata :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Efekty widać jeszcze szybciej z dietą, prawda?
      Powodzenia!
      Daj znać, przed przyszłym latem, jak efekty.
      Pozdrawiam!

      Usuń
  30. Od sierpnia ćwiczę. Na początku było tylko cardio jednak było mi mało i doszła siłownia. Dieta i ćwiczenia siłowe dają lepsze efekty niż samo cardio. Co do artykułu to naprawdę mądry i przydatny :)
    Do lata dużo czasu ale tutaj widzę, że już się myśli o motywacji

    OdpowiedzUsuń

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.