środa, 15 lutego 2017

Pierwsze spotkanie z siłownią - od czego zacząć?


Popularność treningu personalnego, siłowego, a także w grupach nie maleje. Z nowym sezonem, okresem postanowień i zmian, każdy z nas, może prawie każdy, pomyślał o wdrożeniu aktywności fizycznej. Niektórzy nawet o urozmaiceniu treningów. Czy siłownia to miejsce tylko dla mężczyzn herosów i pięknych pań w pełnym makijażu. Oczywiście,że nie! Spróbuj szerzej spojrzeć na odwiedzających to miejsce. A jeśli wybierasz się pierwszy raz, przeczytaj jak się do tego przygotować. 

Przede wszystkim: DON'T PANIC!

Każdy od czegoś zaczyna. Osoby doświadczone, będą pierwszymi, które przyjdą ci z pomocą, jeśli tylko o nią poprosisz. Zaufaj mi większość z nich widzi,że dopiero zaczynasz. A dopingować będą choćby dlatego,że przekroczyłeś/łaś próg swojego domu, swojej strefy komfortu. 
Siłownie będące miejscem rodzinnym, małym, kameralnym mają to wpisane w niepisany kodeks. Tak,właśnie! Placówki ze sprzętem, w centrum miast, sieciówki mają dodatkowo trenerów na miejscu. Zapytania do takich szkoleniowców nie bolą. Albo trafisz na kogoś, kto cię zainspiruje, albo spróbuj raz jeszcze ale u kogoś innego. :) 

Strój: jakie to może mieć znaczenie

Strój sportowy to szeroko pojęte słowo. U zagorzałych fitmaniaków zauważysz tendencję do noszenia koszulek oversize, u kobiet dłużej trenujących - legginsy lub opięte spodenki. Body, sportowe staniki, szorty, dresy, getry 3/4 albo 7/8.
A co dla siebie? Na początek oceń do jakich ćwiczeń będzie potrzebny strój. Czy będziesz biegać, skakać na trampolinach czy uprawiać trening siłowy - do którego ten post właśnie zmierza. 
W treningu z ciężarem własnym lub wolnym najważniejsza jest dla ciebie wygoda, czasem istotne też odprowadzanie ciepła. Po kolei. Jakie masz opcje:
  • góra: koszulka, bluza, bluzka termoaktywna, bokserka, t-shirt, tank top (mężczyzna i kobieta)
  • góra: biustonosz sportowy, crop top (kobieta)
  • dół: legginsy, spodenki, dresy, szorty (mężczyzna i kobieta)
Obuwie: 

Zaczynasz przygodę z siłownią, weź takie obuwie, jakie masz obecnie w szafie. Mój skrót myślowy ma cię doprowadzić do: butów "pianek", trampek, butów typu adidasy. Oczywiście obuwie do uprawiania sportu jest tak różne, jak rodzaje aktywności fizycznych, w których możesz wziąć udział. Mówimy jednak o potencjalnych fit początkach. :)
Z pełną premedytacją ograniczyłam opis obuwia choćby dlatego,że miałam okazję przetestować różne jego rodzaje. Zgodzę się,że innowacje w kreowaniu nowych fasonów to nie tylko estetyka ale i praktyczność. Jednak w sytuacji gdy nie jesteś pewny/-a czy siłownia to miejsce dla ciebie nie angażuj od razu środków finansowych dla butów za kilkaset złotych. 

Rodzaje ćwiczeń: jakie wybrać

Bardzo mocno wszystkim nowicjuszom polecam dwa rozwiązania. Pierwsze z nich: konsultacja z trenerem, który pokaże prawidłowe wykonywanie ćwiczeń oraz fazy oddechu!!! Druga propozycja to: korzystanie ze wszystkich maszyn dostępnych na terenie siłowni. Pod warunkiem,że nie macie przeciwwskazań do wykonywania pewnych zajęć. Maszyny są m.in.: ogólnorozwojowe, częściej wolne (a ma to znaczenie jeśli ogranicza cię czas treningu) oraz pokazują zakres ruchu twojego ciała. Wszystko po to, abyś nabrał/-a wprawy. 

Jakie obciążenia są dla ciebie?

Piszę dla mężczyzn i kobiet. Pomyślcie o wadze ciężaru. Na absolutny początek, kiedy pracujesz z tzw.: wolnym ciężarem polecam użyć gryfu. Wszystko po to, aby wyrobić prawidłowe nawyki. Dźwignąć swoje maksimum każdy może ale powrót do ćwiczeń po kontuzji to żadna przyjemność. W sytuacji gdy korzystasz z maszyn załóż, że: ciężar podczas ok. 10-12 powtórzeń, już właściwie pod koniec powinien sprawiać,że wysilisz się bardziej niż na początku. Mam na myśli fakt, iż ostatnie trzy powtórzenia w pierwszej serii powinny stanowić dla ciebie wyzwanie, opór ale bez przesady. Jeśli takie zjawisko nie ma miejsca oznaczać to może, iż obciążenie jest za małe. 

Napoje, jedzenie, dodatki

Mając na uwadze, iż post kieruję do osób zmotywowanych i podejmujących pierwsze spotkanie z siłownią napiszę, że jedzenie podczas ćwiczeń będzie zbędne. Chyba,że po zajęciach masz bardzo daleko do domu a lunchbox nie wytrzyma w świeżości i temperaturze już ani minuty dłużej. 
Napoje: wszelkie wody. Napoje izotoniczne przy wysiłku siłowym odstaw na późniejszy etap treningów. Batony, tabsy, suplementy, shake etc. dokładnie jw. 

Czy wrócisz jeszcze do tego miejsca jakim jest siłownia?

Oczywiście! Jeśli tylko zapamiętasz, że: 
  • ma to być dla ciebie przyjemność
  • ćwiczenia wykonaj najlepiej jak potrafisz
  • zabierz ze sobą ulubioną muzykę
  • zadbaj o rozgrzewkę, aby nie nabawić się kontuzji
  • napinaj brzuch, przy ćwiczeniach, które tego wymagają (niemal zawsze)
  • pamiętaj o oddychaniu
  • i do kobiet: trening nóg zostaw na następny raz (jeśli chcesz wrócić :) )
Zobacz! Tak niewiele do tego, aby zadbać o lepszą wersję siebie.
Daj znać jak było!

4 komentarze:

  1. Ja polecę mierzyć siły na zamaiary :D

    OdpowiedzUsuń
  2. mnie siłownia trochę krępuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli trochę krępuje znaczy,że przynajmniej już próbowałaś. Jeśli jeszcze kiedyś chciałabyś wznowić pomysł polecam zabrać koleżankę/kolegę, będzie raźniej. I buzię jest do kogo otworzyć. :)
      Z tyłu głowy mam jeszcze jeden pomysł, uprawiasz jakąś dyscyplinę sportową?

      Usuń

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.