Sałatka z dyni

Przyszła jesień, razem z nią olbrzymie pokłady beta-karotenu zawartego m.in.: w dyni. Znajdziecie tutaj alternatywę na zupę z dyni, zupę krem z dyni i krem z dyni. Oczywiście żartuję... ale to jednak inna jej postać- sałatka. Wprawdzie tylko z dwóch składników, ale doskonale się uzupełniających.


Na sałatkę składają się dynia i por. I właściwie to wszystko :)

Przepis na 6 porcji (jako dodatku do dania głównego): 

  • 1 kg dyni
  • 1 duży por
Dynię pokroić w większą kostkę, a por w bardzo cienkie plasterki. Kostki dyni wrzucić do garnka, podlać szklanką wody i gotować do miękkości, ok. 15 minut na małym ogniu. Później ostudzić i wymieszać z porem. I gotowe.

Użyłam tej sałatki jako zamiennika na marchewkę z groszkiem.I podałam do upieczonego kurczaka. Dość dobrze się tolerowały.Słodycz dyni złamała pikanteria pora. Mięso do którego zamierzacie podać tą sałatkę, powinno być upieczone,duszone lub usmażone. Generalnie wyraźne :)

Ocena dietetyczna 1 porcji:
  • Energia: 62 kcal
  • Białko: 3,63 g
  • Witamina B1: 0,16 mg
  • Witamina B2: 0,24 mg
  • Witamina C: 26,8 mg
  • Witamina A: 925,33 j
Wartość kaloryczna porcji w stosunku do wagi, w tym przypadku to 233 g, to naprawdę niewiele. Dynia jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy C i A, a także cynku, którego wartości nie przedstawiłam. Cynk, którego właściwości wykorzystuje się w leczeniu chorób skóry (m.in. trądziku), w tej potrawie jest,ale w ilościach mniejszych niż w innych propozycjach kulinarnych, gdzie dynia, stanowi danie główne, albo są to pestki dyni. W tym przypadku na 1 kg dyni przypada mniej cynku niż na 1 selera. 

Witamina A, która również zapewnia zdrowy wygląd skóry i dobre widzenie po zmierzchu, występuje tu w ilości 925,33 mcg! Przyjmijmy, że to oznaczenie mikrogramów- mcg. Dawka ta spełnia zapotrzebowanie dziennie w dla mężczyzn 102,81 % (przyjmując,że dawka 900 mcg) i 132 % RDA dla kobiet dorosłych (przy 700 mcg).

Witaminy z grupy B. Tiamina jako składnik wpływający m.in. na gojenie się ran, występuje w sałatce, w ilości 0,16 mg.Jest to 10% RDA dla osób dorosłych. Z kolei ryboflawina, witamina B2, która także wpływa m.in. na wzrok, spełnia także 10% RDA w  jednej porcji. Ilość ok. 230 g sałatki zawiera 6,5 g błonnika.



3 komentarze:

  1. Bardzo smakowita sałatka:-) pozdrawiamy ciepło również z Łodzi:-))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że przypadła do gustu. Miło wiedzieć,że mamy do siebie blisko :)

      Usuń

Jeśli przeczytaliście, byliście tutaj, to dajcie znać. Dziękuję za Wasze komentarze.